Verifica lista de documente inainte de a cumpara o proprietate.
Care este procedura legala pe care un cumparator de proprietate trebuie sa o urmeze, inainte de a cumpara o locuinta sau un teren, pentru a-si proteja investitia si a se asigura care a semnat un titlu clar asupra proprietatii? Iti explicam mai jos si ce lista trebuie sa urmaresti inainte de a semna vreun document.
Investitiile imobiliare necesita un capital mare si orice greseala facuta in timpul procesului de cumparare poate cauza mari probleme investitorului. De aceea, este imperativ ca un cumparator sa fie precaut in timp ce examineaza documentele de proprietate.
Terenul, pe care l-ai dori sa il cumperi, la prima vedere ar putea fi in regula, dar proprietarul de drept poate fi dovedit doar prin mai multe documente care dovedesc acest lucru.
Controlul documentelor si verificarea informatiilor relevante referitoare la proprietate aduce o tranzactie transparenta si cumparatorul poate sta linistit.
Pana la semnarea actelor, se vor verifica actele de proprietate ale imobilului: contractul de vanzare-cumparare, certificatul de succesiune, actul de donatie, testament sau actul de impartire, care dovedesc transferul titlului de proprietate de-a lungul anilor.
Toate documentele de proprietate trebuie sa fie stampilate corespunzator si inregistrate la oficiul administratiei locale.
Similar cu verificarea titlului de proprietate, cumparatorul ar trebui, de asemenea, sa verifice identitatea vanzatorului si orice conditii specifice, care guverneaza capacitatea vanzatorului de a transmite proprietatea. Statutul de rezidenta si nationalitatea vanzatorului, in cazul unei persoane fizice si daca sunt necesare acorduri din partea autoritatilor pentru vanzare.
Sa fie identificati toti proprietari, in cazul proprietatilor detinute in comun.
In cazul in care vanzatorul este o persoana juridica si are proprietatea pe numele societatii sunt necesare confirmari pentru dreptul de a vinde si daca este imputernicita in mod corespunzator.
Documente clare care permit vanzarea proprietatii si numirea unui tutore, in cazul in care proprietatea este detinuta de un minor sau de o persoana nesanatoasa.
Un alt document important de verificat este certificatul de atestare fiscala care dovedeste ca vanzatorul nu are obligatii de plata, popriri sau alte datorii.
Odata cu cresterea urbanizarii si conversia proprietatilor pentru uz neagricol, cumparatorul trebuie sa verifice daca terenul are cadastru si cartea funciara.
Cadastru inseamna delimitarea exacta a terenului si descrierea proprietatilor prin planuri si harti cadastrale.
Pe baza cadastrului se stabileste taxa exacta a impozitarii, de aceea este un document necesar in procesul de vanzare cumparare.
Daca acestea nu exista, apeleaza la o firma specializata in topografie si cadastru, care va finaliza actele la timp si care va oferi garantie.
Preturile cadastrului si a cartii funciare sunt suportate in totalitate de cumparator, daca nu, negociaza acest lucru din valoarea proprietatii.
Daca exista o cladire construita pe teren, atunci cumparatorul trebuie sa verifice planul cladirii, autorizatia de constructie si certificatul energetic.
Cere-i vanzatorului ultimele facturi la energie, gaz si apa pentru a te asigura ca sunt platite la zi si nu vei suporta tu cheltuielile inutile.
Din pacate, o verificare temeinica a documentelor nu te va proteja de vecini neprietenosi. Cauta grupuri de socializare sau forumuri unde poti gasi detalii despre zona in care vrei sa investesti, pentru a evita posibile divergente. In cazul in care doresti sa deschizi o afacere, poate un magazin, cere parerea vecinilor dinainte, sa nu fii neplacut surprins ulterior.