Dupa cum se cunoaste, obligativitatea detinerii certificatului energetic a aparut conform legii 159/2013 care completeaza Legea 372/2005.
Prin urmare, orice persoana care trebuie:
- sa receptioneze o cladire nou construita
- sa vanda un imobil
- sa inchirieze un imobi
trebuie sa aiba certificat energetic.
Pentru receptia unei cladiri nou construite beneficiarul trebuie :
- sa aiba autorizatia de construire a cladirii
- sa aiba planurile de arhitectura ale cladirii
- sa stabileasca vizita la cladire a auditorului energetic
Pentru vanzarea unui imobil vanzatorul trebuie:
- sa aiba cadastrul imobilului
- sa cunoasca anul darii in folosinta a blocului
- sa stabileasca vizita la imobil a auditorului energetic
Pentru inchirierea unui imobil proprietarul trebuie:
- sa aiba contractul de vanzare-cumparare sau actul de proprietate
- sa aiba schita (releveul) imobilului fie din cadastru fie cea atasata actului de proprietate sau contractului de vanzare-cumparare; schita imobilului nu este obligatoriu sa o prezinte daca aceasta nu exista
- sa cunoasca anul darii in folosinta a blocului
- sa stabileasca vizita la imobil a auditorului energetic.
In toate cele 3 cazuri in care trebuie sa se obtina certificatul energetic, proprietarul trebuie sa prezinte copii xerox ale actelor solicitate sau le poate trimite pe adresa de email a firmei care se ocupa cu realizarea certificatelor energetice.
La vizita imobilului, auditorul energetic autorizat va constata vizual la exteriorul cladirii detalii cu privire la stuctura si starea peretilor exteriori,iar la interior detalii cu privire la sistemele de incalzire, de preparare apei calde, de iluminat si de climatizare si starea acestora.
Pe baza documentatiei puse la dispozitie, a constatarilor si a informatiilor furnizate de catre beneficiar la vizionarea imobilului, auditorul energetic autorizat prelucreaza toate aceste date si in termenul stabilit finalizeaza certificatul energetic.
Certificatul energetic gata elaborat se elibereaza de la sediul firmei respective sau se transmite prin curierat.
In functie de scopul elaborarii certificatului energetic (receptie, vanzare/inchiriere), persoana care elibereaza certificatul energetic trebuie sa procedeze conform legii astfel:
– pentru receptia in momentul finalizarii constructiei, se elibereaza certificatul energetic in 2 exemplare care vor fi utilizate: un exemplar va fi predat unde este solicitat si unul va fi pastrat de catre beneficiar
– pentru contractul de vanzare-cumparare se elibereaza conform legii intr-un singur exemplar, care va fi depus la notar, ulterior certificatul energetic in original intrand in posesia cumparatorului
– pentru contractul de inchiriere se elibereaza tot un singur exemplar pe care il pastreaza proprietarul, care este obligat sa puna la dispozitia chiriasului o copie xerox a certificatului energetic inaintea semnarii contractului; copia certificatului energetic se depune impreuna cu celelalte acte solicitate la admninistratia financiara a sectorului de care apartine imobilul.
Valabilitatea certificatului energetic este de 10 ani de la data realizarii. In aceasta perioada, daca imobilul sufera modificari care ar schimba consumul energetic precum izolare a peretilor interiori sau/si anvelopare a cladirii, proprietarul poate solicita auditorului energetic un nou certificat energetic, luand in considerare modificarile aduse in vederea obtinerii unei note energetic mai bune, iar ca masura suplimentara, se poate efectua si un audit energetic.
Indiferent de scopul pentru care se elaboreaza certificatul energetic, fiind el pentru receptie, vanzare sau inchiriere, proprietarul este cel care trebuie sa solicite si sa obtina certificatul energetic.