Mai devreme sau mai târziu, orice biciclist pasionat va trebui să își cumpere o pereche de roți noi, deoarece nivelul de uzură al celor vechi nu mai poate fi ignorat. În astfel de condiții, alegerea corectă a acestor produse trebuie raportată la o serie de aspecte importante.
Stilul preferat, condițiile de drum, greutatea biciclistului sau vremea pot fi elemente esențiale pentru frecvența cu care se schimbă roțile. Însă un astfel de proces de înlocuire poate fi cauzat și de un impact violent la nivelul acestora, care le-a compromis total structura.
1. Dimensiunile roților
Ca regulă generală, schimbarea unei roți de bicicletă se realizează pe principul acelorași dimensiuni. În acest sens, trebuie să cauți marcajele de pe jantă și anvelopă, astfel încât să cunoști aceste valori.
Este indicat să achiziționezi aceleași roti pentru bicicleta, deoarece, în caz contrar, problemele legate de incompatibilitate vor fi sesizabile de la prima utilizare. Dar să presupunem că nu reușești să identifici valorile acestor dimensiuni. În acest caz, poți măsura cu o ruletă următoarele valori, pentru a simplifica ulterior întregul procesul de alegere:
- diametrul roții – cu ajutorul ruletei, trecută central pe deasupra butucului, măsori distanța de la marginea superioară a jantei la cea inferioară.
- lățimea interioară a anvelopei – poți utiliza un subler pentru a măsura mai ușor valoarea, sau ruleta, calculând distanța minimă dintre marginile sale; dacă alegi cea de-a doua variantă, anvelopa trebuie umflată la presiunea de utilizare maximă.
Mult mai simplu, poți cere sfatul specialiștilor de la un magazin pentru biciclete, astfel încât valorile acestor dimensiuni să fie cele pe care le cauți, atunci când schimbi rotile.
2. Tipul de frână
Frâne pe jantă sau pe disc? În cazul frânelor pe jantă, vei avea nevoie de roți cu un perete lateral al jantei cu suprafață plată, pentru a se calibra în utilizare cu saboții. În cazul frânelor pe disc, alege roți pentru bicicletă compatibile cu specificul rotorului acestuia.
Majoritatea frânelor pe disc prezintă un rotor atașabil printr-un sistem de prindere în șase șuruburi. Există, însă, anumite modele ce dispun de rotor fixat printr-un suport de blocare centrală. Așadar, ține cont de acest criteriu pentru alegerea roților de bicicletă potrivite.
3. Spițele roților
Numărul, aranjarea și tipul spițelor influențează semnificativ calitatea unor roți pentru bicicletă. Roțile bicicletelor clasice au, de obicei, un număr de 16, 20, 24, 28, 32 sau chiar 36 de spițe. La bicicletele pentru trick-uri (celebrele BMX-uri), sau la cele de tip cruiser, numărul acestora poate fi și mai mare. Pot exista și roți cu 3 sau 4 spițe mari, turnate, din carbon.
Modul în care sunt aranjate poate varia semnificativ de la un model la altul. Cel mai simplu mod de aranjare este cel radial direct, însă pot exista și alte modalități de spițare, care pot sau nu să influențeze calitatea utilizării unei biciclete.
În afară de spițele clasice, mai există pe piață și spițe aerodinamice (trase), ce au un aspect aplatizat și asigură o frecare cu aerul mult mai redusă, reprezentând opțiunea ideală pentru bicicletele utilizate în competiții de viteză. În privința lungimii acestora, se pot alege în funcție de diametrul roții, înălțimea jantei și diametrul butucului.
4. Tipul de anvelopă
Având la dispoziție o gamă de anvelope atât de variată, poate fi chiar dificil să le alegi pe cele potrivite. Însă principalele caracteristici ale unor produse bune sunt: caracterul pliabil al acestora, greutatea redusă, dispunerea striațiilor de pe lungimea acestora, grosimea.
În cazul unor anvelope cu un preț de achiziție redus, acestea vin puse pe roată fără a-și modifică forma lor inițială. Modelele de top, cu prețuri de achiziție mult mai ridicat și utilizate adesea în competiții, acestea se pot plia, au greutate mult mai redusă și asigură o experiență de rulare net superioară.
5. Materialul jantelor
Jantele foarte ușoare sunt cele de carbon, fiind disponibile într-o gamă extrem de variată de forme și modele, datorită simplității cu care acest material se poate prelucra. Totodată, oferă și un nivel de rezistență foarte bun. Prețul, însă, este pe măsura calității oferite de material.
Jantele din aliaj asigură mai multa eficiență la frânare, mai ales în condiții de coborâre pe suprafețe alunecoase, așa cum se întâmplă în zilele cu ploaie. De asemenea, permit o disipare a căldurii mult mai bună, comparativ cu cele din carbon sau cele din oțel.
Alege noile roți ale bicicletei tale în funcție de aceste criterii și bucură-te de cele mai frumoase experiențe în aer liber, asigurate de calitatea acestor elemente esențiale din structura ansamblului!