Cunoasterea caracteristicilor suprafetelor de pictura este foarte importanta si ajuta la eficientizarea talentului si muncii pe care o depuneti atunci cand pictati pe diferitele tipuri de suprafete, fie ca este vorba de un bloc de desen cu o hartie speciala, placaj sau cel mai folosit, panza pictura pe sasiu de lemn, este esential sa descoperiti cat mai multe informatii utile despre acestea.
Fie ca sunteti amatori sau profesionisti in aceasta arta, trebuie sa stiti ca nu intotdeauna aceasta suprafata a fost utilizata, ci si-a gasit locul relativ recent in atelierele pictorilor, apogeul acesteia are loc in secolul XV, in prezent cea mai raspandita este cea de bumbac, fiind printre cele mai folosite materiale pentru producerea lor, aceste tesaturi sunt ulterior pozitionate pe cadrul de lemn denumit sasi u pentru a avea un suport gata pregatit si usor de manevrat oriunde.
Pentru a face un top al materialelor ce sunt utilizate in acest sens si a alege o panza pictura buna bumbacul desi nu este la fel de rezistent precum inul este cea mai economica sursa pentru crearea unui astfel de produs, chiar daca nu are fibre foarte lungi si longevitatea acestuia nu este una foarte mare, acesta este mai putin rigid cu o flexibilitate medie, ceea ce face ca multi artisti sa il aseze singuri pe un sasiu, ceea ce este mai greu cu altele.
O istorie mai indelungata o are inul, fiind printre primele folosite de pictorii profesionisti in atelierele acestora cu secole in urma, avand trei caracteristici definitorii este mai rezistenta, mult mai rigida, dar si mai scumpa, pretul este este justificat datorita modului mai complicat de tesere, dar si a cererii mai mici, elasticitatea redusa a acestuia ingreuneaza impletirea.
Daca facem o comparatie intre cele doua tipuri de panza pictura, putem observa ca, inul chiar daca are o grosime mai mica calculata pe metru patrat are o rezistenta si aderenta mult mai mare in comparatie cu bumbacul, care acesta trebuia sa aiba in medie 380 gr, pentru a reprezenta o panza de calitate.
Ce textura are panza de pictura ?
Texturile pot fi diferite in functie de materia prima din care este confectionata, fie sunt tesute extrem de fin si au un aspect neted precum este foaia de hartie sau chiar opus, tesatura este groase astfel suprafata este una aspra, iar acest lucru poate influenta rezultatul final al operei pe care intentionati sa o realizati.
O textura aspra si pronuntata se poate considera un dezavantaj, dar nu este asa, aceasta poate da o valoarea mai mare picturii si sporeste suportul prin acumularea de culoare avantajul este mai ales la crearea de peisaje, iar culorile in ulei pot acoperii in mod remarcabil porii. Pe de alta parte, textura neteda este de succes atunci cand incercati sa realizati picturi cu detalii precise, precum portretele, aceasta reda cat mai realistic tenul si pielea.
Greutatea unei panze este specificata de fiecare producator, iar aceasta semnifica cantitatea de material precum grundul ce este prezenta pe toata dimensiunea utilizabila a acesteia, totusi trebuie mentionat si faptul ca firul din care este tesuta poate face diferenta, totusi o panza de pictat de in este considerata usoara sub 230 gr/mp, iar cea din bumbac trebuie specificat ca depaseste in majoritatea cazurilor 300 gr/mp, pentru a avea un standard de calitate optim.
Pentru un pictor amator ce face acest lucru ca un hobby pentru a face o tranzitie mai usoara de la hartie la panza este indicata panza pe placaj, aceasta este un suport foarte ieftin ce iti permite sa experimentezi pictura cu o cheltuiala minima, iar pentru proiecte deosebite ce necesita o diferentiere fata de albul clasic o panza de pictura neagra se poate adapta cu eleganta la aceasta cerinta.
Cum realizezi pregatirea unei panze pentru utilizare?
Pe piata se comercializeaza panze direct pregatite pentru lucru, gata de a fi puse pe sevalet si lucrate cu precizie, fara sa existe vre-o etapa de pregatire, dar multi artisti profesionisti prefera sa isi pregateasca singuri panza, iar unul din motive este acela ca, prefera sa aiba un fundal optim pentru tipul de lucrare pe care o pregatesc.
Acest procedeu inseamna crearea unui strat prietenos intre tesatura de panza pictura si culoarea ce urmeaza sa fie asezata armonios pe aceasta, iar formarea unui strat perfect nu este simplu, dar exista grundul acrilic gata format ce ajuta la acest proces, iar abordarea este una simplificata. Puteti incepe prin intinderea cu o paleta speciala ce poate crea un strat uniform, iar o data ce a fost aplicata trebuie lasata la uscat, ulterior slefuita, iar pentru cele mai bune rezultate trebuie sa repetati acest lucru de mai multe ori in functie de nevoia pe care o aveti.