Un plan de marketing bine pus la punct este unul dintre cele mai puternice instrumente pe care le are un antreprenor la indemana. Din pacate, exista foarte multe greseli in planurile de marketing facute de cei fara experienta.
Cele mai mari greseli dintr-un plan de marketing sunt lipsa de realism, lipsa unei analize atente a competitiei si lipsa unei constructii pe termen lung.
Un plan de marketing corect trebuie sa fie scris in 4, pana la 30 de pagini pentru fiecare an si trebuie sa fie cat se poate de detaliat.
Daca esti in punctul in care trebuie sa construiesti un plan de marketing, este bine sa ai in vedere existenta catorva sectiuni.
Ce sectiuni trebuie sa fie prezente in orice plan de marketing?
1. Rezumatul si cuprinsul planului. Orice plan de marketing trebuie sa inceapa cu un cuprins si cu un scurt rezumat, care sa le dea managerilor de proiecte cateva idei despre ceea ce trebuie sa obtina;
2. O analiza atenta a tuturor detaliilor care pot afecta planul. Este o parte esentiala, care trebuie sa implice analiza costurilor, a concurentilor, a starii in care se afla piata sau a vanzarilor. O astfel de sectiune trebuie sa raspunda la intrebari precum rapiditatea cu care creste piata, tendintele sau problemele critice cu care se poate confrunta compania;
3. O strategie de marketing. Tacticile prin care se promoveaza business-ul, platformele folosite sau obiectivele propuse trebuie sa fie foarte bine conturate. Acest lucru se face printr-o strategie de marketing bine puse la punct.
4. Previziuni financiare. Este greu sa prevezi viitorul. Cu toate astea, pe baza analizelor facute la primele sectiuni se poate face o prognoza a vanzarilor si a cheltuielilor. Acestea pot da informatii utile despre rentabilitatea pe care urmeaza sa o aiba compania si despre actiunile ce trebuie sa fie facute pentru a se evita situatii financiare grele. In aceasta sectiune se poate face si o analiza a riscului pe care il are compania.
5. Controale de implementare. O alta sectiune care trebuie sa fie prezenta este cea a controalelor de implementare a planului. Acestea ajuta la monitorizarea si implementarea planului, precizand obiectivele si bugetul alocat pentru fiecare luna sau pentru fiecare trimestru in parte.
Un plan de marketing bun trebuie sa se faca pe baza unui numar cat mai mare de detalii si sa tina cont de relatiile cu toate entitatile ce intra in contact cu compania, fie ca este vorba despre clienti, parteneri sau angajati.
Cu un plan de marketing bun, progresul unei afaceri este mult mai probabil, deoarece se pot controla mult mai usor activitatile si se pot corecta greselile.
Daca vrei sa afli mai multe detalii despre planurile de marketing, o poti face citind acest articol