Asociaţia PRO ROMA a implementat în perioada 01.05.2020 – 31.12.2021 proiectul cu titlul Be yourself – Be an entrepreneur! nr. contract 2020-1-RO01-KA105-079206, finanţat de Comisia Europeană prin Programul Erasmus+, Acţiunea Cheie1 – Tineret.
În cadrul proiectului s-a desfăşurat în perioada 24.08.2021 – 31.08.2021, un schimb de tineri, ce s-a desfăşurat în Tabăra Oglinzi din judeţul Neamţ, aparţinând Ministerului Tineretului şi Sportului, unde au participat 42 de persoane din Spania, Croaţia, Italia, Polonia, Serbia şi Romania (36 tineri şi 6 lideri de grup).
Obiectivul general al proiectul a fost dezvoltarea antreprenoriatului în rândul tinerilor din mediul rural.
Grupul ţintă al proiectului a vizat tinerii cu oportunităţi reduse şi dificultăţi sociale: tineri care se confruntă cu diferite forme de discriminare, tineri din familii dezorganizate; dificultăţi economice: sărăcia şi lipsa unui loc de muncă/şomeri de lungă durată, dependenţi social; dificultăţi educaţionale: tineri ce au abandonat şcoala sau au calificări reduse; diferenţe culturale: tineri din comunităţi etnice minoritare, precum romii, provin din mediul rural şi urban periferic.
Prin implementarea acestui proiect tinerii şi-au îmbunătăţi cunoştinţele despre antreprenoriat şi în special antreprenoriatul rural. Aceştia au acumulat cunoştinţe despre ceea ce reprezintă marketingul, comunicarea cu clienţii, crearea bugetului, elaborarea planului de afaceri, promovarea etc. Tinerilor şi-au dezvoltat abilităţile antreprenoriale, au învăţat că prin antreprenoriat şi ulterior prin dezvoltarea unei afaceri pot fi independenţi, inovatori, activi în propria lor comunitate, pot avea o viaţă decentă construind şi creînd într-un mediu sănătos, punându-şi în practică abilităţile. În urma întălnirilor avute cu diferiţi antreprenori locali, tinerii au acumulat cunoştinţe antreprenoriale şi au depăşit anumite temeri pe care aceştia le aveau cu privire la realizarea unor idei de afaceri.
Principalele rezultate vizate prin implementare activităţilor proiectului:
Aptitudini: 42 de tineri au capacitatea de a elabora un plan de afaceri; 42 de tineri au capacitatea de a vorbi în public
Cunoştinţe: 42 de tineri îşi vor îmbunătăţi cunoştinţele despre antreprenoriat şi în special antreprenoriatul rural; 42 de tineri cunosc tradițiile și obiceiurile altor oameni; 42 tineri şi-au dezvoltat cunoștințele despre comunitatea de romi
Competenţe: 42 de tineri şi-au dezvoltat creativitatea şi gândirea inovatoare; 42 de tineri şi-au îmbunătățit abilitățile lingvistice; 42 de tineri au un certificat European Youthpass
Comportamente: tinerii şi-au dezvoltat spiritul de iniţiativă; le-a crescut interesul faţă de mobilităţile internaţionale; le-a crescut stima de sine; le-a crescut gradul de conştientizare interculturală dezvoltând un sentiment de cetăţenie şi identitate europeană.
Parteneri în cadrul proiectului au fost următoarele organizaţii internaţionale:
- Association Juvenil Intercambia (Spania)
- Meraki (Croaţia)
- Associazione Culturale Malik (Italia)
- EDUFONS – Centar za celozivotno obrazovanje (Serbia)
- Kujavsko-Pomorska Wojewodzka Komenda Ochotniczych Hufcow Pracy (Polonia)
În perioada de implementare, proiectul a suferit mici modificări, generate în special de pandemia COVID-19, ce a generat prelungirea duratei derulării proiectului, până la 1 an de zile, de la 31.12.2020 la 31.12.2021