Inainte de toate as vrea sa mentionez ca articolul ar putea fi util, in primul rand, persoanelor care isi desfasoara activitatea in organizatii care nu dispun de un departament de marketing si nici bugete considerabile pentru astfel de activitati.
Premisa acestei expuneri este ca orice individ si organizatie au nevoie sa comunice. De asemenea, este binecunoscut faptul ca atunci cand vrei sa scoti pe piata un produs sau un serviciu trebuie sa te concentrezi asupra unui atribut care sa te diferentieze de rivalii din targ sau, cel putin, sa dea aceasta impresie. Oricum, cand pui la cale campania de marketing ar fi de preferat sa tii cont de trei aspecte: sa fie coerenta, clara si la timp. In continuare, voi face referire la ultimul dintre aspectele amintite, urmand ca ulterior sa revin la celalalte.
Pentru inceput, cred ca ar fi bine sa nu pornesti asaltul asupra pietei in perioada in care majoritatea companiilor vor face acelasi lucru. Cand eram director de comunicare la editura, preferam ca titlurile bune (cele cateva pe care le-am avut) sa nu le lansam la targuri de specialitate, pe de o parte intram in concurenta directa cu cele mai tari edituri si carti de pe piata, iar pe de alta parte riscam ca evenimentul sa treaca, din cauza numarului mare de lansari, neobservat.
Totusi, in cazul in care conjunctura te obliga sa expui pe tejghea o super-oferta in acelasi timp cu ceilalti competitori, tine cont ca investitiile in promovare vor fi mult mai mari, iar strategia de comunicare ar trebui gandita in asa fel incat sa nu devina parte a zgomotului de fond. Prin urmare, este recomandat sa analizezi atent miscarile celor din jur, sa eviti capcanele in care ai putea sa cazi si sa speculezi oportunitatile care se ivesc pentru ca informatia, pe care doresti sa o transmiti, sa ajunga, cu distorsiuni cat mai mici, la receptor.
Intr-un anumimt fel, conceptul japonez JIT (Just In Time) folosit in productie se poate aplica si in marketing. Pentru ca o campanie sa-si indeplineasca menirea nu e suficient sa fie coerenta si sa contina un mesaj clar ci, cel putin la fel de important, sa fie ”livrata” exact la timpul potrivit. Totodata, la baza campaniilor de marketing ar trebui sa stea strategii care sa urmareasca atingerea anumitor scopuri ale organizatiei si sa nu fie facute invocand argumentul – ”asa fac toti”.
Am remarcat ca mai multe firme care utilizeaza serviciile eComunicate.ro isi programeaza campaniile intr-un ritm previzibil si, as putea spune, uneori, mai putin inspirat. Acest fapt denota ca respectivele actiuni sunt facute pe genunchi, fara obiective precis stabilite si fara a se inscrie intr-o anumita strategie. Spre exemplu, majoritatea companiilor isi lanseaza in decembrie ofertele pentru sarbatorile de iarna, in februarie cele legate de zielele indragostitiilor (Valentine`s Day si Dragobete), apoi cele de Paste si tot asa. Apeland la o ciclicitate de acest gen a actiunilor de promovare, mesajele noastre vor fi supuse diluarii provocate de torentul comunicarii celorlalti competitori, iar utilitatea lor devine practic nesemnificativa.
In aceste perioade clientul este agasat de tot felul de ”super-oferte”. Materialele de promovare navalesc pe sub usa, prin ferestrele intredeschise, sub stergatoarele de la parbriz, in e-mailuri sau casutele postale de la intrarea in bloc, pe undele radio, print, tv, on-line ori publicitate stradala. Lasand la o parte faptul ca astfel de actiuni pot duce la exasperarea potentialului cumparator, exista riscul ca acesta, dintr-un reflex de autoconservare, pur si simplu sa le ignore. Mai mult, in toata aceasta harmalaie este aproape imposibil sa te faci auzit, oricat de frumos ai canta. Ai putea totusi sa cumperi o statie de amplificare suficient de puternica (a se citi: publicitate TV, outdoor etc) care sa-i acopere pe ceilalti, cu conditia ca bugetul de marketing sa-ti permita. Insa, daca nu ai bani, cea mai buna strategie este sa eviti lupta directa si sa astepti.
La un moment dat, ”urlatorii” vor fi nevoiti sa o lase mai moale ca sa-si traga sufletul, iar atunci vei sti ca a sosit clipa. Iti dregi glasul, iti aduni toate fortele, si ragi din toate difuzoarele (pe toate caile de comunicare), astfel incat nimeni sa nu ramana indiferent la ce ai tu de spus.
Simplu, nu?
Salvează